Hoe Voorkom je Premature Ejaculatie? 5 Beste Tips

Premature ejaculatie — ook wel vroegtijdig klaarkomen — behoort onder de noemer van ‘seksuele stoornissen’ en is een veelvoorkomend probleem bij mannen, net als erectiele disfunctie. Toch wordt er niet veel over gepraat,  waardoor mannen die dit probleem hebben, zich geïsoleerd kunnen voelen. Het is goed mogelijk dat mannen die last hebben van premature ejaculatie een minderwaardigheidscomplex krijgen, of zelfs depressief worden. Omdat het zo’n taboe is binnen de samenleving, verergert de situatie alleen maar.

Goed om te weten: als je last hebt van premature ejaculatie, ben je lang niet zo alleen als je denkt. De schattingen lopen uiteen en er is geen consensus over het exacte aantal, maar aangenomen wordt dat tussen de 3% en 30% van de mannen te maken krijgt met premature ejaculatie gedurende hun leven. Andere onderzoeken wijzen zelfs 30% tot 40% uit: dat is minstens één derde van alle mannen in ons land. Gezien de grote kans dat het je als man overkomt, is het goed om te weten hoe je dit kunt voorkomen.

Premature ejaculatie

Wat is premature ejaculatie?

Vroege of premature ejaculatie is, onder seksuele problemen die zich concentreren tot de penis (erectiestoornissen), het meest voorkomende probleem. Het wordt meestal gezien als het ongewenst te snel ejaculeren tijdens geslachtsgemeenschap. Hoewel de definities tussen landen en medische verenigingen kunnen verschillen, zijn de artsen het allemaal eens over vier punten. Voortijdige ejaculatie resulteert in:

  • een ejaculatie die te snel optreedt, voordat de man of zijn partner dat wenst
  • een vroegtijdige ejaculatie die consequent of heel vaak optreedt
  • een onvermogen om de ejaculatie “tegen te houden” of te beheersen
  • een negatieve psychologische impact hierdoor

Er moet echter worden opgemerkt dat voortijdige ejaculatie tijdens de eerste geslachtsgemeenschap of een nieuwe relatie normaal is. Als je bijvoorbeeld een tijd geen geslachtsgemeenschap hebt gehad, kan het zijn dat de ejaculatie sneller optreedt. Het wordt pas problematisch als het aanhoudt en een echt ongemak vormt. Er zijn in feite twee typen van premature ejaculatie:

  • Primaire premature ejaculatie: het vroegtijdig klaarkomen vond al plaats bij het eerste seksueel contact en is sindsdien gedurende elk moment van geslachtsgemeenschap gebleven. Het blijft met verschillende partners gedurende het hele leven en is dus permanent.
  • Secundaire premature ejaculatie: het vroegtijdig klaarkomen is later in het leven verworven, eerder seksueel contact verliep zonder problemen. Het wordt meestal geassocieerd met een onderliggende ziekte zoals prostatitis, een erectiele of neurologische aandoening of een psychologisch probleem.
Let op, om direct de beste tips te ontdekken om vanavond al je ejaculatie uit te stellen, bekijk je het Complete Ejaculatie Controle ebook.

Hoe wordt premature ejaculatie veroorzaakt?

De oorzaak van vroegtijdig klaarkomen is bij lange na niet makkelijk te duiden, gezien de uiteenlopende risicofactoren en mogelijke oorzaken. Vroeger werd aangenomen dat de oorzaak puur psychologisch was, maar uit moderne onderzoeken blijkt dat lichamelijke problemen wel degelijk premature ejaculatie kunnen veroorzaken. Oorzaken kunnen dus psychologisch of fysiek zijn. De reden van vroegtijdig klaarkomen is van belang voor het kiezen van de juiste oplossing of vervolgbehandeling.

Een psychologische verklaring voor voortijdige ejaculatie is dat mannen worden geconditioneerd door maatschappelijke druk om snel een hoogtepunt te bereiken. Sommige onderzoeken tonen aan dat overmatig porno kijken en masturberen kan resulteren in het ontwikkelen van de gewoonte om snel tot een climax te komen. Dit patroon van snelle seksuele bevrediging is moeilijk te veranderen, maar het is wel mogelijk.

Natuurlijk kan het ook lichamelijke redenen hebben, en de onderliggende problemen zijn zelfs erg uiteenlopend. Dit kan onder andere komen door het nuttigen van teveel alcohol, infecties aan de prostaat, diabetes, overgewicht en schildklieraandoeningen. Daarnaast kan vroegtijdig klaarkomen het resultaat zijn van een erectiestoornis zelf: omdat het bereiken van een erectie lastig is, zal je ook zo snel mogelijk klaar (willen) komen.

Wanneer is een ejaculatie ‘prematuur’?

Uit een onderzoek onder 500 koppels uit verschillende landen bleek dat de gemiddelde tijd die nodig was om te ejaculeren tijdens geslachtsgemeenschap ongeveer 5 en een halve minuut was. Andere onderzoeken wijzen uit dat het 6 minuten kan duren, met een kortste duur van 4 minuten en 40 seconden en een langste duur van wel 10 minuten. Weer een ander onderzoek wijst uit dat het wel 8 minuten kan duren, maar dit onderzoek is langer geleden uitgevoerd.

Mannen met premature ejaculatie kwamen uit dat onderzoek uit op een gemiddelde van 3 minuut 40. Toch is dat nog relatief lang en kan dit geen probleem vormen, waardoor een man niet nagaat of hij last heeft van vroegtijdig klaarkomen. Als het minder dan een minuut kost, kan de ejaculatie meestal wel als vroegtijdig gekwalificeerd worden. Dit kan ook zo zijn als het bijvoorbeeld 2 minuten kost, maar je er zelf zeer ontevreden mee bent en het een negatieve impact heeft op je geestelijke gesteldheid.

Verder kan het zo zijn dat pornografie een negatieve rol speelt bij de duur van de ejaculatie. Studies tonen aan dat te veel pornoconsumptie één van de meest voorkomende oorzaken is van voortijdige ejaculatie bij mannen en dat dit de duur significant kan verkorten. Uit onderzoek is gebleken dat degenen die merken dat ze regelmatig masturberen met porno, in plaats van daadwerkelijke geslachtsgemeenschap te hebben, dan ook vaker last hebben van vroegtijdig klaarkomen.

Of je ejaculatie prematuur is, is deels ook afhankelijk van je eigen oordeel.”

Premature ejaculatie voorkomen

1.   Pak onderliggende psychologische problemen aan

Als je weet dat je premature ejaculatie wordt veroorzaakt door psychologische problemen, bijvoorbeeld door depressie, angststoornissen of faalangst, kun je hiervoor eerst hulp zoeken. Het is belangrijk dat je van tevoren een officiële diagnose hebt gehad en dat je nu in staat bent om deze problemen op te lossen door middel van een psycholoog of therapie. Indien je behandeld wordt voor mentale klachten, kun je wellicht ook fysieke resultaten op het gebied van je seksleven zien.

Traditioneel waren psychotherapie en gedragstherapie de enige opties voor mannen met premature ejaculatie. Sommige mannen onderzoeken echter medische opties, waaronder lage doses van de antidepressiva die bekend staan ​​​​als selectieve serotonineheropnameremmers. Deze medicijnen worden gebruikt voor de behandeling van depressie en sommige zijn zelfs goedgekeurd voor andere gezondheidsproblemen. Selectieve serotonineheropnameremmers verhogen de productie van serotonine en een bijwerking daarvan, die voor het eerst werd opgemerkt bij de behandeling van depressie, is dat het langer duurt voordat de zaadlozing is bereikt.

Het kan ook zijn dat deze problemen zich specifiek toespitsen op je seksleven, bijvoorbeeld dat je depressief bent door de negatieve emoties die je partner teweegbrengt. Het is dan een mogelijkheid om in relatietherapie te gaan of een andere vorm van counseling te zoeken.

2.   Kijk minder pornografie

Ja, het staat er echt: je moeten proberen opwinding en spanning te verminderen. Dit in tegenstelling tot wat mannen doen als ze naar een erotische film kijken, eigenlijk. Je moet vermijden te kijken naar afbeeldingen die te opwindend zijn, of ze nu echt zo zijn of dat het slechts mentaal zo lijkt. Sterker nog, hoe meer een man gewend raakt aan het hebben van een ejaculatie zodra hij opgewonden is, hoe minder hij in staat zal zijn om het genot tijdens daadwerkelijke geslachtsgemeenschap in bed te verlengen.Het gevaar is namelijk dat er een geconditioneerde reflex ontstaat als de situatie zich herhaalt. Volgens sommige onderzoeken verhoogt pornoconsumptie je dopamineproductie, wat snellere ejaculaties kan veroorzaken. De beste oplossing voor dit probleem: kijk aanzienlijk minder pornografie of stop het zelfs helemaal. Je kunt het in doseringen afbouwen, dit is misschien makkelijker dan ‘cold turkey’ stoppen.

“Door steeds porno op te zoeken om zo snel mogelijk klaar te komen, leer je je hersenen aan dat je blijkbaar zo snel mogelijk wilt ejaculeren.”

3.   Gedragstherapie

Gedragstherapie maakt gebruik van oefeningen om tolerantie op te bouwen om de ejaculatie uit te stellen. Het doel is om je  te helpen je lichaam te trainen om niet langer vroegtijdig klaar te komen. Enkele keuzes zijn de squeeze-methode, ook wel de knijpmethode, en de stop-startmethode. Deze oefeningen werken goed en worden veel toegepast, maar ze zijn misschien geen blijvend antwoord.

  • De knijpmethode. Met deze methode stimuleer je of stimuleert je partner het geslachtsorgaan totdat je bijna klaarkomt. Als je dichtbij bent, knijp je of knijpt je partner stevig in je penis zodat je erectie gedeeltelijk verdwijnt. Het doel is dat je je bewust wordt van de sensaties die tot een climax leiden. De knijpmethode kan je helpen om de climax zelf beter onder controle te houden en uit te stellen.
  • De stop-startmethode. Bij deze methode stimuleert je of stimuleer je partner het geslachtsorgaan tot vlak voor de zaadlozing. Wanneer je op het punt staat een climax te bereiken, stop je of stopt je partner totdat de drang naar een climax ophoudt. Naarmate je de controle terugkrijgt, beginnen jij en je partner het geslachtsorgaan weer te stimuleren. Dit proces wordt 3 keer herhaald, de vierde keer vindt de ejaculatie plaats. Je herhaalt deze methode 3 keer per week totdat je meer controle hebt gekregen.

Gedragstherapie is een manier om op natuurlijke wijze te trainen om je ejaculatie uit te stellen.”

4.   Kies voor geneesmiddelen

Geneesmiddelen zoals fluoxetine, paroxetine, sertraline, clomipramine en tramadol beïnvloeden de serotoninespiegels. Sommige artsen gebruiken deze medicijnen om premature ejaculatie te behandelen. Als een medicijn niet werkt, kan je arts je aanraden een ander medicijn te proberen. Geneesmiddelen die, zoals de selectieve serotonineheropnameremmers, de serotonineconcentratie in de hersenen weten te verhogen, kunnen, naast een vermindering van zin in seksueel contact bij mannen, in het bijzonder leiden tot een verminderde erectie of kan ejaculatie remmen.

Geneesmiddelen tegen premature ejaculatie kunnen elke dag of alleen vóór de seks worden ingenomen. Je zorgverlener zal voorstellen wanneer je een medicijn moet nemen op basis van je activiteitenniveau. Het is niet duidelijk wat de beste tijd is om het medicijn in te nemen. De meeste artsen stellen 2 tot 6 uur voor de seks voor. Premature ejaculatie kan terugkeren als je stopt met het gebruik van deze medicijnen. De meeste mannen met ejaculatieproblemen moeten deze medicijnen voortdurend gebruiken.

Verdovende crèmes en sprays kunnen ongeveer 20 tot 30 minuten voor de seks op de eikel worden aangebracht. Als je de verdovende crème of spray langer dan aanbevolen op je penis laat zitten, kan je erectie verdwijnen. Was de crème 5 tot 10 minuten voor het seksueel contact af. Het dragen van een condoom kan ook een dof gevoel geven.

5.   Doe Kegeloefeningen

Zwakke bekkenbodemspieren kunnen je vermogen om de ejaculatie uit te stellen, verminderen. Ze zorgen ervoor dat je een verminderd gevoel hebt in het gebied rondom de penis en dat je hier minder controle op hebt. Bekkenbodemoefeningen (ook wel Kegeloefeningen) kunnen deze spieren helpen versterken. Dit is wat je moet doen:

  • Vind de juiste spieren. Om je bekkenbodemspieren te identificeren, stop je met plassen in het midden van de stroom of span je de spieren aan die voorkomen dat je urine doorlaat. Deze manoeuvres gebruiken immers je bekkenbodemspieren.
  • Als je eenmaal je bekkenbodemspieren hebt geïdentificeerd, kun je de oefeningen in elke positie doen, hoewel je het in het begin misschien gemakkelijker vindt om ze liggend te doen.
  • Perfectioneer je techniek. Span je bekkenbodemspieren aan, houd de samentrekking drie seconden vast en ontspan vervolgens drie seconden. Probeer het een paar keer achter elkaar. Als je spieren sterker worden, probeer dan Kegeloefeningen terwijl je zit, staat of loopt.
  • Behoud je focus. Voor het beste resultaat concentreer je je op het aanspannen van alleen je bekkenbodemspieren. Pas op dat je de spieren in je buik, dijen of billen niet aanspant. Vermijd het inhouden van je adem. Adem in plaats daarvan vrij tijdens de oefeningen.
  • Herhaal 3 keer per dag. Streef naar ten minste drie sets van 10 herhalingen per dag.

Ontdek de effectieve methode om het vanavond al 30 minuten langer uit te houden

In de afgelopen 9 jaar heb ik duizenden mensen geholpen om hun problemen in de slaapkamer op te lossen.

Ik heb een baanbrekende methode ontwikkeld om af te rekenen met het uitstellen van je orgasme/zaadlozing. Je leert onder andere het volgende:

  • De grote fouten die de meeste mannen maken die leiden tot te snel klaarkomen
  • Praktische oefeningen om binnen no-time het langer uit te houden
  • Een wetenschappelijk bewezen methode om je vroegtijdige ejaculatie permanent te verbannen

In mijn methode geef ik de exacte stappen en specifieke instructies om vroegtijdige ejaculatie compleet te verbannen zonder middelen, pillen of andere kwakzalverij.

Klik op de link om meer te weten te komen over mijn methode:

Complete Ejaculatie Controle Risicovrij Uitproberen

Drs. Chris Coster

Drs. Chris Coster is seksuoloog, relatietherapeut, auteur en oprichter van tesnelklaarkomen.nl. In zijn carrière heeft hij vele mannen geholpen met vroegtijdige ejaculatie via zijn praktijk en ebook. Wil jij ook vroegtijdige ejaculatie aanpakken? Bekijk dan de effectieve Complete Ejaculatie Controle methode op completeejaculatiecontrole.nl.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *