6 Ultieme Tips Om Klaarkomen Uit Te Stellen anno 2021

Vroegtijdig klaarkomen: het blijft een ontzettend vervelend lichamelijk probleem, dat voor veel angst en schaamte kan zorgen. Hoewel een groot aantal van de Nederlandse mannen hierdoor getroffen wordt — of dat nou vroeg of laat in hun leven is — kan het zelfs sociale isolatie en depressie als gevolg hebben. Niet alleen je vriendin, maar ook de maatschappij kan je het gevoel geven dat je je slecht moet voelen over je skills in bed, met alle gevolgen van dien. Gelukkig is er goed nieuws: klaarkomen kun je uitstellen!

In dit artikel leg ik je uit hoe je klaarkomen kunt uitstellen. Er zijn soms heel simpele oplossingen voor, terwijl andere oplossingen veel meer van je eisen. Anno 2021 is er een hoop informatie bekend over waarom mannen vroeg klaarkomen, dus gelukkig is er ook een ruim aanbod van oplossingen. Hoe dan ook, één ding is zeker: als je deze tips volgt, houd je het langer vol in bed.

Waarom kom je vroeg klaar?

Soorten vroegtijdig klaarkomen

Als je het te kort volhoudt in bed, heet dat ook wel vroegtijdig (ook wel voortijdig) klaarkomen of premature ejaculatie. Dit seksuele probleem kan vele vormen aannemen. De oorzaken kunnen psychisch of fysiek zijn, dus waarom je voortijdig klaarkomt kan flink uiteenlopen… De reden van voortijdig klaarkomen is belangrijk bij het kiezen van de juiste seksuoloog en eventuele vervolgbehandeling.

Een verklaring op psychologisch gebied voor voortijdige ejaculatie is dat mannen door sociale druk worden geconditioneerd om snel klaar te komen. Denk bijvoorbeeld aan het beeld dat van mannen én vrouwen wordt neergezet in pornografische films. Ook kan deze conditionering zijn ontstaan tijdens vroege seksuele ervaringen met andere mensen. Dit patroon van snel klaarkomen is moeilijk te veranderen, maar het is mogelijk.

Het kan natuurlijk ook fysieke redenen hebben. Premature ejaculatie kan worden veroorzaakt door te veel alcohol, prostaatinfecties, diabetes, obesitas en schildklieraandoeningen. Ook kan voortijdige ejaculatie het gevolg zijn van erectiestoornissen — omdat het behouden van een erectie zo lastig is, wil je immers zo snel mogelijk klaarkomen. Een overzicht van veelvoorkomende oorzaken:

  • Faalangst
  • Depressie
  • Angststoornissen
  • Jeugdtrauma’s, negatieve ervaringen uit je jeugdjaren
  • Stress
  • Relatieproblemen
  • Onderliggende erectieproblemen
  • Hormonale problemen
  • Oversensitieve penis
  • Laag niveau aan serotonine of dopamine

Wanneer is vroegtijdig klaarkomen een probleem?

Allereerst is ‘vroegtijdig’ natuurlijk een subjectief woord. Wat vroegtijdig is, hangt af van wat jij zelf vindt en soms hangt het ook af van wat je partner vindt. Als je negatieve gevolgen ondervindt naar aanleiding van het feit dat je te snel klaarkomt, waaronder een minderwaardigheidscomplex, een schuldgevoel, schaamte, angst of depressie, is het zeker een goed idee om te kijken naar methoden om klaarkomen uit te stellen. Ook als je simpelweg de wens hebt om het langer vol te houden, kun je natuurlijk nieuwe technieken hiervoor proberen.

Mocht je je afvragen of je het wel echt moet uitstellen, vergelijk je bedprestaties dan met de rest van Nederland. Geschat wordt dat ongeveer 14% van de Nederlandse mannen erectiestoornissen ervaart, waarbij het aandeel van mannen met deze seksuele aandoening stijgt naarmate de leeftijd toeneemt. Eén op de drie mannen zal tijdens zijn leven een vorm van een erectiestoornis ervaren. Een samenhangende kwaal bij erectiestoornissen is vroegtijdig klaarkomen; het lijkt vaak ‘onzichtbaar’, maar in feite hebben veel meer mannen er last van dan je vaak zou denken.

Wat is dan ‘te snel’ klaarkomen? Ook hierbij kun je kijken naar het gemiddelde. De cijfers lopen uiteen, maar gemiddeld houdt een man (zonder ejaculatieproblemen) het 5 tot 6 minuten vol. Sommige experts spreken van ‘te snel’ wanneer een man binnen 1 tot 2 minuten klaarkomt, maar je kunt ook tips zoeken wanneer je er bijvoorbeeld 3 of 4 minuten over doet maar alsnog wil proberen het langer vol te houden.

Tips om klaarkomen uit te stellen

1.   Probeer gedragstechnieken

‘Gedragstechnieken’: het woord is nogal vaag. Eigenlijk houdt dit begrip in dat je intervenieert wanneer je opgewonden raakt — je past je ‘gedrag’ dus aan. Dit soort oefeningen zijn bedoeld om mannen te helpen hun opwindingsniveau zonder angst of schaamte bij te houden en te leren te blijven hangen in het middenbereik van seksuele opwinding. Wanneer je opgewonden bent, zorg je er dus voor dat je nog niet klaarkomt.

Door gebruik te maken van graduele gedragsoefeningen, leren mannen intermediaire niveaus van seksuele opwinding te identificeren en ermee vertrouwd te raken. Na het doen van dit soort gedragsoefeningen beheersen mannen het vermogen om op een middelmatig niveau van opwinding te blijven hangen, waardoor de ejaculatie wordt uitgesteld. Zo houd je het dus langer vol. Er zijn meerdere technieken:

  • De stop-starttechniek.
  • De Masters en Johnson-knijptechniek.

De stop-starttechniek brengt je steeds dicht bij een ejaculatie terwijl je net voor de climax stopt en rust, zodat je je ‘point of no return’ leert herkennen. Bij het uitvoeren van deze methode wordt de penis gestimuleerd tot vlak voor de ejaculatie en vervolgens gestopt totdat de drang om te ejaculeren weg is. Dit wordt verschillende keren herhaald, zodat de man de fase van seksuele opwinding kan leren herkennen die optreedt vóór de ejaculatie. Er wordt aangeraden om ongeveer 30 seconden te wachten en daarna de stimulatie opnieuw te beginnen.

De knijptechniek houdt in dat je net voor je hoogtepunt in je penis knijpt, zodat je minder geneigd bent klaar te komen. Dit kun je doen door je wijsvinger op de achterkant van de penis te plaatsen en je duim op de andere kant van de penis te plaatsen en vervolgens zachtjes te knijpen. Daarna wacht je ongeveer 30 seconden en herhaal je de stappen meerdere keren achter elkaar. Indien je merkt dat dit ongemakkelijk is en pijn veroorzaakt, wordt de stop-starttechniek aangeraden.

De stop-starttechniek is een bewezen effectieve oplossing voor vroegtijdig klaarkomen.”

2.   Verminder het gevoel in je penis

Het verminderen van het gevoel in je penis kan op meerdere manieren worden gedaan. Sommige technieken zijn ingrijpender dan andere. Een groot voordeel van het verminderen van gevoel in je penis, is dat je in principe nog geen medische hulp nodig hebt. Dit scheelt kosten en tijd. Enkele voorbeelden:

  • Plaatselijk verdovende sprays en crèmes
  • Een dik condoom gebruiken om het gevoel te verminderen

Plaatselijk verdovende sprays en crèmes worden vaak in een drogisterij (zelfs online) verkocht en kunnen worden gebruikt om het gevoel van de penis te verminderen. Ze bevatten een verdovend middel dat voortijdige ejaculatie kan behandelen door het gevoel te verminderen en de climax uit te stellen. Gemiddeld gezien moeten ze zo’n 30 minuten vóór geslachtsgemeenschap worden aangebracht. Gebruik deze behandelingen met een condoom om opname door je partner te voorkomen. Ze kunnen wel enkele nadelen met zich meebrengen:

  • Milde pijn
  • Licht branderig gevoel
  • Verminderd libido
  • Tijdelijk verlies van gevoeligheid

Het gebruik van een dik condoom kan ook helpen om het gevoel te verminderen. Over het algemeen kunnen condooms de gevoeligheid verminderen en voorkomen dat je vroeg klaarkomt. Maar er zijn ook vrij verkrijgbare condooms voor climaxcontrole die ofwel zijn gemaakt van een dikker latexmateriaal of een verdovend middel bevatten dat bedoeld is om de climax uit te stellen.

3.   Doe Kegeloefeningen

Je kunt er ook voor kiezen om Kegeloefeningen, ook simpelweg bekend als ‘Kegels’, te doen. Hoewel het waar is dat Kegeloefeningen oorspronkelijk zijn ontwikkeld om vrouwen te helpen die problemen hebben met de controle over de blaas na de bevalling, hebben onderzoekers ontdekt dat deze bekkenbodemspieroefeningen veel meer kunnen bereiken dan dit en mogelijk nuttig zijn voor mensen van alle geslachten. Mannen gebruiken tegenwoordig steeds vaker Kegeloefeningen om hen te helpen een breed scala aan seksuele gezondheidsproblemen aan te pakken. Uit onderzoek is gebleken dat ruim 80%van de mannen die Kegeloefeningen deed, zag dat dit hielp om het langer vol te houden in bed.

Kegeloefeningen voor mannen kunnen de bekkenbodemspieren versterken, die de blaas en darmen ondersteunen en de seksuele functie beïnvloeden. In dit geval wil je je bekkenbodemspieren aanspannen. Als je je Kegeloefeningen correct doet, zou je je spieren moeten voelen aanspannen terwijl je dit doet. Dit is hoe je de oefening doet:

  • Start de oefening door je bekkenbodemspieren 5 seconden aan te spannen.
  • Houd dit enige tijd vast.
  • Om je bekkenbodem ‘in te trekken’, moet je denken aan het naar binnen trekken en optillen van je geslachtsdelen.
  • Houd je adem niet in terwijl je dit doet. Hardop tellen kan ervoor zorgen dat je je adem niet inhoudt.
  • Ontspan je spieren langzaam en volledig, nadat je de positie 5 seconden hebt vastgehouden.
  • Ontspan ze voor 5 seconden.
  • Herhaal dit proces 10 keer, minstens 3 keer per dag.

“Uit onderzoek bleek dat 80% van de mannen die Kegeloefeningen deed, merkte dat ze het langer volhieden in bed.”

4.   Doe het eens anders

Misschien is het een goed idee om de manier waarop je seks hebt aan te passen. Denk bijvoorbeeld aan een techniek die vaker wordt aangeraden: masturbatie (vooraf). Een uur of twee masturberen voordat je seksuele activiteit hebt, kan de ejaculatie tijdens de penetratie vertragen. Deze seksuele ejaculatie, die dus al eerder plaatsvindt, zou je behoefte om snel klaar te komen verminderen.

Daarnaast kun je natuurlijk ook de geslachtsgemeenschap zelf veranderen. Doe aan (langer) voorspel. Stimuleer je partner tot een staat van hoge opwinding voordat je je geslachtsdelen laat aanraken. Op die manier kunnen jouw ejaculatie en het orgasme van je partner ongeveer tegelijkertijd worden bereikt, in plaats van dat jij veel eerder ‘finisht’.

Je kunt er ook voor kiezen om pauzes te nemen tijdens de geslachtsgemeenschap. Dat klinkt misschien niet erg prettig, maar het helpt wel. Tijdens deze pauzes kun je jezelf afleiden en aan iets heel anders denken, of juist bezig zijn met je partner. Je kunt er ook voor kiezen om je partner bovenop te plaatsen, zodat deze zich kan terugtrekken wanneer je bijna ejaculeert.

5.   Praat met een therapeut

Psychotherapie is ook een mogelijke optie die zeker succes kan hebben. Onder begeleiding van een ervaren seksuele therapeut kunnen eventuele onderliggende angsten over seks worden onderzocht, want zoals al aangegeven, kan vroegtijdig klaarkomen ook door een reeks mentale problemen veroorzaakt worden. Het oplossen hiervan in je eentje is niet altijd mogelijk.

Deze benadering houdt in dat je met een zorgverlener praat over je relaties en (seksuele) ervaringen. Sessies kunnen je helpen om faalangst te verminderen en betere manieren te vinden om met stress om te gaan. Zo kun je de psychische oorzaken van vroegtijdig klaarkomen oplossen. Therapie (ook wel counseling) heeft de meeste kans om te helpen wanneer het wordt gebruikt in combinatie met medicamenteuze therapie.

Soms houdt vroegtijdig klaarkomen verband met relatieproblemen of druk van je partner. Je partner kan ook boos zijn over de verandering in seksuele intimiteit. Praten over dit probleem is een belangrijke stap, waar je het beste je partner bij kunt betrekken. In zulke gevallen kun je in relatietherapie gaan.

6.   Neem medicatie

Veel medicijnen kunnen het orgasme vertragen. Het aanbod hiervan is erg breed en lang niet alles is goedgekeurd door de gezondheidsautoriteiten. Sommige geneesmiddelen zijn niet specifiek bedoeld om voortijdige ejaculatie te behandelen, maar worden alsnog voor dit doel gebruikt, waaronder antidepressiva, analgetica en fosfodiësterase-5-remmers. Deze medicijnen kunnen worden voorgeschreven voor on-demand of dagelijks gebruik, en kunnen alleen of in combinatie met andere behandelingen worden voorgeschreven.

  • Antidepressiva. Eén van de bijwerkingen van bepaalde antidepressiva is vertraagd ejaculeren. Paroxetine lijkt hiervan het meest effectief te zijn.
  • Pijnstillers. Tramadol (Ultram) is een medicijn dat vaak wordt gebruikt om pijn te behandelen. Het heeft ook bijwerkingen die de ejaculatie vertragen. Ongewenste bijwerkingen kunnen misselijkheid, hoofdpijn, slaperigheid en duizeligheid zijn.
  • Fosfodiesterase-5 remmers. Sommige medicijnen die worden gebruikt om erectiestoornissen te behandelen, zoals sildenafil (Viagra), tadalafil (Cialis, Adcirca) of vardenafil (Levitra, Staxyn), kunnen ook helpen bij vroegtijdige zaadlozing. Ongewenste bijwerkingen kunnen o.a. hoofdpijn, blozen in het gezicht en indigestie zijn.

Al deze middelen kun je niet zomaar gebruiken. Voorschrift van een arts is noodzakelijk. Bovendien is het onwenselijk om meteen met medicatie te beginnen. Probeer eerst natuurlijke oplossingen, zoals gedragsverandering of therapie, voordat je medicatie neemt.

Drs. Chris Coster

Drs. Chris Coster is seksuoloog, relatietherapeut, auteur en oprichter van tesnelklaarkomen.nl. In zijn carrière heeft hij vele mannen geholpen met vroegtijdige ejaculatie via zijn praktijk en ebook. Wil jij ook vroegtijdige ejaculatie aanpakken? Bekijk dan de effectieve Complete Ejaculatie Controle methode op completeejaculatiecontrole.nl.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *