Te Snel Klaarkomen door Serotoninegebrek? 6 Tips

Te snel klaarkomen is ontzettend vervelend, en daarom wil jij dit zo snel mogelijk oplossen. Gelukkig hebben wij het antwoord op al jouw vragen over te snel klaarkomen.

Eén van de meest voorkomende oorzaken van te snel klaarkomen is een serotoninegebrek. Het hormoon serotonine is namelijk ontzettend belangrijk voor het orgasme. Daarom lees je in dit artikel alles over te snel klaarkomen door serotoninegebrek.

Eerst lees je hier wat serotonine is. Vervolgens leg ik je uit waarom een serotoninegebrek ervoor zorgt dat jij te snel klaarkomt en ten slotte krijg je van ons 6 tips voor als jij te snel klaarkomt door serotoninegebrek.

Wat is serotonine?

 Serotonine is één van de gelukshormonen. Samen met dopamine zorgt serotonine voor ons gevoel van geluk. Serotonine heeft een aantal belangrijke functies die allemaal invloed hebben op ons dagelijks leven.

Functies van serotonine:

Let op, om direct de beste tips te ontdekken om vanavond al je ejaculatie uit te stellen, bekijk je het Complete Ejaculatie Controle ebook.

Serotonine is een neurotransmitter

Dit is verreweg de belangrijkste functie van serotonine. Serotonine werkt als een neurotransmitter. Dit betekent dat het een boodschapperstof is in het centrale zenuwstelsel. Het stofje serotonine stuurt dus een signaal naar je hersenen over wat jouw lichaam op dat moment meemaakt en nodig heeft. Hierdoor is serotonine ontzettend belangrijk.

Serotonine reguleert de darmfunctie

Serotonine is heel aanwezig in de darmen. Het reguleert de darmfunctie. Serotonine bepaalt namelijk hoe snel de darmen werken. Hoe meer serotonine je hebt, hoe trager de darmen werken. Als je een tekort aan serotonine hebt, krijg je dus sneller honger!

Serotonine reguleert de stemming en gemoedstoestand

Een tekort aan serotonine zorgt ervoor dat wij ons somber en neerslachtig gaan voelen. Serotonine wordt niet voor niks een gelukshormoon genoemd.

“Depressie wordt vaak in verband gebracht met een serotoninetekort.”

Serotonine helpt je om misselijk te worden

Natuurlijk klinkt misselijk worden niet goed; het is naar en je wilt absoluut niet overgeven. Misselijkheid is echter heel erg belangrijk. Het zorgt er namelijk voor dat we overgeven als we iets giftigs hebben gegeten. Denk maar aan de avonden dat je veel te veel alcohol had gedronken: alcohol is giftig en daarom kots je het uit.

Op het moment dat je iets giftigs eet, raken je darmen geïrriteerd. Je lichaam gaat dan meer serotonine afgeven. Hierdoor vertraagt de darmwerking en vindt er nog meer irritatie plaats. Dit is de reden dat jij naar het toilet rent als je iets giftigs hebt gegeten of gedronken.

Serotonine helpt bij de bloedstolling

Serotonine is ook nog eens belangrijk bij het helen van wondjes. Als jij een wondje hebt, dan gaan er bloedplaatjes naar de wond, en deze bloedplaatjes stollen. Daarnaast scheiden de bloedplaatjes serotonine uit. Serotonine zorgt er in dit geval voor dat de bloedvaten vernauwen waardoor het bloed makkelijker stolt en de wond dichtgaat.

Serotonine heeft veel invloed op het libido

De laatste functie van serotonine is erg belangrijk voor deze tekst: serotonine is ontzettend belangrijk voor het libido. Serotonine zorgt namelijk dat je dopaminevoorraad niet uitgeput raakt. Dopamine is het beloningshormoon. Als dit op is, ervaar je minder plezier aan seks en heb je eigenlijk nergens meer zin in, ook niet in seks.

Oorzaken van een serotoninetekort

Om helemaal te begrijpen wat jij kunt doen aan je serotoninetekort, moeten we eerst begrijpen hoe een serotoninetekort ontstaat. Hier zijn ontzettend veel oorzaken van. Het lichaam is nou eenmaal erg gevoelig en hormonen zijn erg belangrijk. Hieronder lees je de belangrijkste oorzaken van een serotoninetekort.

Langdurige blootstelling aan stress

Steeds meer mensen hebben last van stress en depressie. Ook jonge mannen worden steeds vroeger blootgesteld aan aandoeningen als een burn-out en acute depressie. Dit zorgt ervoor dat steeds meer jonge mannen last krijgen van erectieproblemen. Maar hoe zit dat precies?

Helaas gaan stress en andere negatieve emoties verder dan een gevoel van ongemak, angst en prikkelbaarheid. Stress heeft enorm veel invloed op hoe onze hormonale balans is. Bij stress komt namelijk het hormoon cortisol vrij. Waar serotonine bekend staat als één van de gelukshormonen, is cortisol het stresshormoon.

Cortisol is verantwoordelijk voor alles wat ons in leven houdt in bedreigende situaties. Door cortisol komt onze vecht-of-vlucht reactie in actie, waardoor we alerter, actiever en sneller worden. Als dit gevoel langere tijd aan staat, kan dit echter enorm slecht voor je zijn, en dit gebeurt er in periodes van langdurige stress.

Cortisol verdringt namelijk de productie van andere neurotransmitters zoals dopamine en serotonine. Hierdoor is er een direct verband tussen stress en erectieproblemen: stress zorgt voor een overvloed aan cortisol, cortisol zorgt voor een tekort aan serotonine en een serotoninetekort zorgt voor vroegtijdig klaarkomen.

Een slecht dieet

Een slecht dieet kan leiden tot serotoninetekort. Je hebt bepaalde voedingsstoffen nodig om serotonine aan te kunnen maken. De belangrijkste is tryptofaan. Welke voedselproducten jij nodig hebt om tryptofaan binnen te krijgen, lees je straks, maar weet wel dat je moet zorgen dat je gezond en gevarieerd eet!

Drugs

Ook medicatie en zeker drugs kunnen funest zijn voor je serotonineproductie. Hier zie je een lijstje van drugs die je serotonineniveau helemaal door de war kunnen schoppen. Het opvallende aan drugs is dat ze pas tot een serotoninetekort leiden als je ermee stopt.

Roken

Roken, of beter gezegd stoppen met roken, kan je serotonineproductie helemaal in de war schoppen. Dit is vergelijkbaar met een bodybuilder die anabole steroïden slikt: door lange tijd kunstmatige testosteron binnen te krijgen, is je lichaam niet meer gewend aan het aanmaken van testosteron.

Bij roken is dit hetzelfde. Roken stimuleert kunstmatig de serotonineaanmaak. Als je stopt met roken, krijg je last van een serotoninetekort omdat je lichaam het niet meer zelf aanmaakt. Dit is één van de redenen dat ex-rokers vaak meer gaan eten als ze gestopt zijn.

Alcohol

Ook na een avond flink doorzakken, of als je aan het afkicken bent van een alcoholverslaving, kun je enorme last krijgen van een serotoninetekort. Dit is om dezelfde reden als bij roken, maar dan nog wat heftiger.

Alcohol zorgt namelijk voor een enorme boost van je dopamine en serotonine. Jullie kennen het allemaal wel: tijdens het uitgaan voel je je veel socialer en gelukkiger na een paar biertjes. Ook dit is een kunstmatige serotonineboost, waardoor het leidt tot een serotoninetekort als je stopt met het consumeren van alcohol.

XTC

Iedereen die wel eens deze bekende partydrug heeft gebruikt, kent de XTC-dip (of dinsdagdip). Dit komt doordat XTC de reservevoorraad aan serotonine in je hersenen verbruikt. Dit betekent dat je na het gebruik van XTC bijna geen serotonine meer over hebt.

Hierdoor word je moedeloos, suf, verdrietig en depri. Het voordeel aan XTC: bij incidenteel gebruik (één keer in de twee à drie maanden), houden deze klachten maar één of twee dagen aan.

Gebruik je XTC te vaak? Dan kunnen de stemmingsklachten langere tijd aanhouden en leiden tot heftige depressies.

Hoe serotonine zorgt dat jij te snel klaarkomt

De hoeveelheid serotonine in je lichaam heeft ontzettend veel invloed op hoe lang het duurt tot jij als man klaarkomt. Als jij te weinig serotonine hebt, kom je sneller klaar.

Dit heeft niet alleen te maken met invloeden van buitenaf (zoals depressie, stress en slechte voeding) die jouw serotonineaanmaak bepalen. Het heeft ook te maken met een gen: 5-HTTLPR. Er bestaan 3 vormen van dit gen:

  • Vorm 1: als jij deze vorm hebt, heb jij weinig controle over je orgasme. Hierdoor ben je gevoelig voor te snel klaarkomen.
  • Vorm 2: vorm 2 is een vorm waarbij je gematigde controle hebt over je orgasme. Met dit gen kan je last hebben van vroegtijdig klaarkomen, maar het hoeft niet zo te zijn. Misschien heb je af en toe last van vroegtijdig klaarkomen, of misschien wel helemaal nooit.
  • Vorm 3: vorm 3 zorgt voor veel controle over wanneer je klaarkomt. De mannen met dit gen komen bijna nooit te snel klaar. Sterker nog, mannen met dit gen hebben vaak moeite met klaarkomen tijdens de seks. Dit gen komt niet heel vaak voor, maar het bestaat wel!

De hoeveelheid serotonine heeft invloed op hoe snel jij klaarkomt, omdat serotonine verantwoordelijk is voor het versturen van de signalen van de seksuele prikkelingen naar je hersenen. Bij een laag serotonineniveau komt dit signaal niet goed over.

Daarnaast zoekt je lichaam altijd naar manieren om gelukkig te zijn. Als jij een laag serotonineniveau hebt, is klaarkomen een goede manier om snel serotonine aan te maken. Hierdoor wordt je penis gevoeliger, waardoor je te snel klaarkomt.

6 tips voor te snel klaarkomen door serotoninegebrek

Als jij te snel klaarkomt door serotoninegebrek, is het belangrijk om je serotonineniveau weer in balans te krijgen. Dit zal namelijk helpen om al je problemen op te lossen. Daarom gaan al deze 6 tips over het boosten van jouw serotonineniveau, zodat je nooit meer te snel klaarkomt!

Tip 1: vermijd stress

Stress is funest voor je serotonineniveau. Stress zorgt namelijk voor een enorme verstoring van je hormoonbalans. Bij stress komt het hormoon cortisol vrij. Cortisol is verantwoordelijk voor de fight or flight response, die er voor zorgt dat we alert zijn in gevaarlijke situaties.

Maar hoe vermijd je stress? Dit is af en toe ontzettend lastig, maar zeker wel mogelijk. Het belangrijkste is dat je zorgt dat je jezelf tijd geeft om te rusten. Als je de hele week hard gewerkt hebt, ga je het liefst direct iets leuks doen, maar dan heeft je lichaam geen tijd om te herstellen van de activiteit. Geef jezelf daarom eerst even de tijd om lekker onder een deken op de bank te duiken met een kopje thee.

Tip 2: sport!

Sporten is enorm goed voor het boosten van je neurotransmitters. Zowel dopamine als endorfine worden meer geproduceerd als jij voldoende sport. Dit is enorm effectief tegen vroegtijdig klaarkomen omdat je minder stress ervaart en meer serotonine krijgt.

Tip 3: kom in de zon

Net als planten hebben mensen voldoende zonlicht nodig. Zonlicht bevordert namelijk de aanmaak van vitamine D, maar zorgt er ook voor dat je minder snel klaarkomt doordat het de aanmaak van serotonine bevordert.

Vooral mensen met een winterdepressie weten dat de eerste zonnestralen van de lente enorm veel geluk kunnen brengen. Dit komt doordat zonlicht zorgt dat jij meer serotonine aanmaakt. De één is hier gevoeliger voor dan de ander, maar we hebben allemaal zonlicht nodig!

Tip 4: zorg voor tryptofaan

Tryptofaan is een aminozuur dat terug te vinden is in de voeding die we consumeren. Tryptofaan is de enige voedingsstof waar wij serotonine uit kunnen aanmaken. Het is dus cruciaal dat je genoeg tryptofaan binnenkrijgt.

Met een goed en gebalanceerd dieet krijg je normaal gesproken genoeg tryptofaan binnen, maar let toch even op je voeding. Tryptofaan kun je vinden in veel verschillende voedingsmiddelen, zoals:

  • Chocolade
  • Haver
  • Bananen
  • Gedroogde dadels, pruimen
  • Pinda’s
  • Spinazie
  • Bruine rijst
  • Amandelen
  • Linzen
  • Zonnebloempitten, pompoen- en sesamzaadjes
  • Kersen, kiwi en avocado
  • Melkproducten
  • Eieren
  • Vlees, waaronder onder andere kalkoen
  • Vis

Tip 5: ontbijt altijd

In de twee uur na zonsopgang maakt je lichaam het meeste serotonine aan. Je moet dus sowieso altijd op tijd opstaan, maar ook goed en gebalanceerd ontbijten! Hierdoor komt je lichaam geen tryptofaan tekort om serotonine aan te maken.

Ook moet je zorgen dat je genoeg complexe koolhydraten binnenkrijgt. Complexe koolhydraten zijn namelijk ontzettend belangrijk voor de opname van tryptofaan. Complexe koolhydraten vind je in onder andere:

  • Volkoren granen
  • Speltgranen
  • Noten, zaden en volkoren rijst
  • Zoete aardappelen
  • Groene groenten

Tip 6: vitamientjes!

Al van jongs af aan horen we dat je altijd je vitamientjes moet innemen, toen vooral om te zorgen dat je fruit en groente at, maar nu om te zorgen dat je niet te snel klaarkomt. De vitamines B3 en B6 en het mineraal magnesium helpen namelijk bij de aanmaak van serotonine.

Vitamine B3, B6 en magnesium vind je in veel dierlijke producten zoals vlees, vis, melk en eieren, maar ook in pinda’s. Vooral de rode schilletjes van doppinda’s zijn erg gezond!

Ontdek de effectieve methode om het vanavond al 30 minuten langer uit te houden

In de afgelopen 9 jaar heb ik duizenden mensen geholpen om hun problemen in de slaapkamer op te lossen.

Ik heb een baanbrekende methode ontwikkeld om af te rekenen met het uitstellen van je orgasme/zaadlozing. Je leert onder andere het volgende:

  • De grote fouten die de meeste mannen maken die leiden tot te snel klaarkomen
  • Praktische oefeningen om binnen no-time het langer uit te houden
  • Een wetenschappelijk bewezen methode om je vroegtijdige ejaculatie permanent te verbannen

In mijn methode geef ik de exacte stappen en specifieke instructies om vroegtijdige ejaculatie compleet te verbannen zonder middelen, pillen of andere kwakzalverij.

Klik op de link om meer te weten te komen over mijn methode:

Complete Ejaculatie Controle Risicovrij Uitproberen

Drs. Chris Coster

Drs. Chris Coster is seksuoloog, relatietherapeut, auteur en oprichter van tesnelklaarkomen.nl. In zijn carrière heeft hij vele mannen geholpen met vroegtijdige ejaculatie via zijn praktijk en ebook. Wil jij ook vroegtijdige ejaculatie aanpakken? Bekijk dan de effectieve Complete Ejaculatie Controle methode op completeejaculatiecontrole.nl.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *