7 Tips om Stress te Voorkomen en het Langer in Bed Vol Te Houden

Er zijn genoeg redenen om stress te willen voorkomen. Het is niet alleen een ontzettend vervelend gevoel, maar het is ook nog eens flink slecht voor je gezondheid. Een langdurig teveel aan stress kan er zelfs voor zorgen dat je minder lang leeft. Steeds meer mensen weten gelukkig over de negatieve gezondheidseffecten van stress, maar er is één stressprobleem dat veel mensen niet kennen.

Ook vroegtijdig klaarkomen kan namelijk veroorzaakt worden door stress. Veel mensen zien seksuele problemen als iets puur lichamelijks, maar ook psychologische oorzaken kunnen hier van grote invloed op zijn. In dit artikel leer je hoe je stress zoveel mogelijk kunt verminderen, en daarmee hopelijk je erectieproblemen kunt oplossen!

Tip 1: Zorg dat je genoeg slaapt

Eigenlijk weten we allemaal wel dat iedereen ongeveer acht uur slaap per nacht nodig heeft, maar in de praktijk halen we dat lang niet allemaal. Zeker mensen die een druk leven leiden, gaan vaak te laat naar bed, en hebben bovendien vaker last van slaapproblemen. Dat is erg vervelend, want een gebrek aan slaap zorgt er namelijk alleen maar voor dat je meer gestrest raakt.

“Gestreste mensen die slecht slapen, maken beide problemen alleen maar erger…”

Wat wij ervaren als stress, wordt in het lichaam grotendeels veroorzaakt door het hormoon cortisol. Een goed gereguleerde cortisolhuishouding is daarom van groot belang om stress te voorkomen. Hierbij zijn voldoende slaap en een zo regelmatig mogelijk slaapritme van groot belang. Het gaat dus niet puur om het aantal uren, maar ook om een regelmatig dagritme.

De beste tip die ik je kan geven in dit kader, is om jezelf aan te leren op tijd naar bed te gaan. In het begin zal het wellicht wennen zijn om je aan een nieuw slaapritme aan te passen, en zul je wellicht daarom een tijdje wat slechter slapen. Op de lange termijn zorgt dit er echter voor dat je over het algemeen meer uitgerust zult zijn, minder stress zult ervaren, en dus ook minder kans hebt op vroegtijdige ejaculatie.

Ik snap echter ook wel dat het niet voor iedereen even makkelijk is om een regelmatig slaapritme aan te houden, bijvoorbeeld voor mensen die op onregelmatige uren werken, of altijd laat thuiskomen en niet meteen na de hectiek van hun werk in slaap kunnen vallen. In dat geval kan medicatie soms een uitkomst bieden, maar bespreek dat wel eerst even met je huisarts. De meeste slaappillen zijn niet over de toonbank verkrijgbaar, en de illegale internethandel in dergelijke pillen is niet zonder risico.

Tip 2: Neem niet te veel verantwoordelijkheden op je

In de 21ste eeuw is werkgerelateerde stress een enorm vaak voorkomend fenomeen. Velen werken tegenwoordig langer dan negen tot vijf, en er wordt van werknemers verwacht dat ze het maximale uit zichzelf halen. Deze werkcultuur heeft grote gevolgen gehad op onze gezondheid, en burn-outs zijn tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld.

Het zal natuurlijk sterk afhangen van je eventuele baan hoeveel invloed je op deze stressveroorzakende factor hebt, maar het kan waarschijnlijk geen kwaad om je prioriteiten eens te heroverwegen. Wil je nog steeds koste wat het kost zo snel mogelijk een promotie, ook als het je gezondheid, je seksleven en wellicht zelfs jaren van je leven kost?

“Het is een cliché, maar clichés bevatten vaak een kern van waarheid: je kunt beter werken om te leven dan leven om te werken!”

Als het enigszins mogelijk is, zou ik je aanraden om minder verantwoordelijkheden op je te nemen. De ene baan is natuurlijk van zichzelf verantwoordelijker en drukker dan de andere, maar de meeste mannen zullen moeten erkennen dat ze misschien iets te vaak “ja” zeggen tegen bepaalde dingen, terwijl “nee” vaak een gezonder antwoord zou zijn. Elke stressfactor die je kan wegnemen, is er eentje.

Als je baan écht onvermijdelijk meer van je vraagt dan goed voor je is, dan zul je misschien moeten overwegen om naar een andere baan op zoek te gaan. Ik weet echter niet hoe erg jij het inkomen uit je huidige baan nodig hebt, en wat je baankansen op de arbeidsmarkt zijn als je besluit dat je een baan met een betere werk-leefbalans wilt, dus ik besef heel goed dat dit niet voor iedereen mogelijk zal zijn.

Let op, om direct de beste tips te ontdekken om vanavond al je ejaculatie uit te stellen, bekijk je het Complete Ejaculatie Controle ebook.

Tip 3: Praat met je sekspartner(s) over je vroegtijdige ejaculatie

Stress, waar die stress ook vandaan komt, kan seksuele problemen veroorzaken, waaronder dus vroegtijdig klaarkomen. Het vervelende hieraan is dat vroegtijdig klaarkomen zelf ook weer een stressfactor kan zijn. Als jij iedere keer bang bent dat je het maar heel kort vol gaat houden in bed, ervaar je stress als gevolg van seksuele problemen.

Die vorm van stress kan je natuurlijk in een neerwaartse spiraal brengen, een vicieuze cirkel waar je lastig uit kunt komen. Omdat je gestrest bent, kom je vroeger klaar, waardoor je nog gestrester wordt, waardoor je nog sneller klaarkomt, waardoor je nóg gestrester raakt, etc. Net als stress en slaap hebben we ook hier dus weer te maken met twee ontzettend vervelende problemen die elkaar alleen maar versterken.

Het kan in dit kader helpen om een openhartig gesprek met je sekspartner te voeren over dit probleem. Als bedpartners niet worden verrast door je vroegtijdige ejaculatie, zul je je er waarschijnlijk ook minder voor schamen, en er dus minder tegen opzien en minder stress ervaren. Bovendien zullen veel bedpartners hier best begrip voor kunnen opbrengen, zeker als je een relatie of een vaste bedpartner hebt.

“Als je de verwachtingen van tevoren wat bijstelt, is de kans kleiner dat je iemand teleurstelt.”

Ik snap echter ook wel dat dit lastiger is als je veel losse seksuele contacten hebt. Als jij een one-night stand vertelt dat je waarschijnlijk snel gaat klaarkomen, creëert dat mogelijk een enigszins ongemakkelijke sfeer, waardoor de stress over je seksuele prestaties bepaald niet minder zal worden. In dat geval heb je misschien meer aan de andere tips in dit artikel.

Tip 4: Leg minder nadruk op penetratie

Ook deze tip heeft weer te maken met de zelfversterkende werking van stress door vroegtijdig klaarkomen. Bij seks (en dan natuurlijk vooral bij heteroseksuele seks) wordt heel vaak de nadruk op penetratie gelegd. Penetrerende seks wordt zo als het “hoofdgerecht” gezien, dat we andere seksuele handelingen vaak niet eens als echte seks zien (vandaar ook het woord “voorspel”).

Dit is echter klinkklare onzin, en we zouden er met zijn allen een hoop aan hebben om wat minder de nadruk op penetratie te leggen. Zeker voor vrouwen is dit namelijk zeker niet het enige deel van de seks, en veel vrouwen vinden “voorspel” zelfs belangrijker voor goede seks dan de penetratie. Als jij dit besef goed tot je laat doordringen, zal je stress waarschijnlijk ook afnemen.

“De meeste vrouwen kunnen niet eens klaarkomen door enkel penetratie!”

Hierdoor kun je namelijk minder druk op die penetratie leggen, waardoor het ook minder gaat uitmaken hoe lang jij het uiteindelijk volhoudt. Het is natuurlijk jammer als je het minder lang volhoudt, ook voor jezelf, maar je kunt nog steeds je partner bevredigen op andere manieren, zoals met je vingers of mond. Zo erg is het dus niet als de penetratie zelf niet zo lang duurt.

Iets wat je zelfvertrouwen verder kan verhogen, en daarom ook de stress kan verminderen die wordt veroorzaakt door vroegtijdig klaarkomen, is werken aan je seksuele techniek als het aankomt op vingeren en/of beffen. Veel mannen hebben werkelijk geen idee wat ze daar beneden uitvoeren, dus het helpt enorm als jij je daar wel een beetje in verdiept hebt. Zo krijg je sneller het idee dat je iemand alsnog kan bevredigen, ervaar je dus minder stress over je vroegtijdig klaarkomen, en kom je waarschijnlijk dus ook nog later klaar!

Tip 5: Probeer relatie- en gezinsproblematiek op te lossen

Werk is misschien de meest bekende veroorzaker van stress anno nu, maar relatie- en gezinsproblemen moeten zeker niet over het hoofd worden gezien. Als jij een lastige verhouding hebt met de mensen die het dichtst bij je staan, dan kan dat enorm veel zorgen en stress opleveren, en dat kan zich weer vertalen in vroegtijdig klaarkomen.

Je voelt hem misschien al aankomen: ook hier is er weer sprake van twee effecten die elkaar versterken, weer zo’n vicieuze cirkel dus. Als jij relatieproblemen hebt, kun je daardoor gestrest raken, waardoor je sneller klaarkomt, waardoor je seksleven achteruitgaat, waardoor je relatieproblemen alleen nog maar erger worden, enzovoort. Begin je al te begrijpen waarom stress zo’n lastig probleem is?

In het geval van relatieproblemen kan een openhartig gesprek met je partner soms genoeg zijn om de problemen glad te strijken, maar vaak zal dat ook niet het geval zijn. Regelmatig zal er een hulpverlener, zoals een relatietherapeut, aan te pas moeten komen. Zo iemand heeft veel ervaring met relatieproblemen, en heeft daarom de beste kans om jullie er weer bovenop te helpen!

Bij gezinsproblematiek geldt eigenlijk hetzelfde. Enige wrijving in een gezin is normaal, zeker als kinderen een lastige leeftijd hebben, en het is natuurlijk normaal dat kinderen zich op een gegeven moment afzetten tegen hun ouders. Enige stress is dus onvermijdelijk, en goede communicatie kan al een hoop helpen. Zijn er ernstiger problemen aan de hand, dan kan gezinstherapie mogelijk een uitkomst bieden.

“Het is onmogelijk om mensen zonder enige wrijving naast elkaar te laten leven.”

Tip 6: Stop zoveel mogelijk met het drinken van alcohol en koffie

Twee dranken waarvan we eigenlijk allemaal tegenwoordig wel weten dat ze niet goed voor ons zijn, maar die nog steeds onverminderd populair zijn, zijn koffie en alcohol. Beide van deze dranksoorten kunnen gezondheidsproblemen veroorzaken (al is alcohol natuurlijk duidelijk de slechtere van de twee). Er zijn echter maar weinig mensen die weten voor hoeveel stress deze dranken kunnen zorgen.

Bij koffie heeft dat er vooral mee te maken dat koffie de cortisolaanmaak stimuleert. Zoals gezegd is cortisol het belangrijkste stressveroorzakende hormoon, maar het kan soms ook wel handig zijn om even wakker te worden. We krijgen bijvoorbeeld van nature een stoot cortisol als we wakker worden, zodat we onze dag met energie kunnen beginnen. Mensen die koffie drinken, willen natuurlijk datzelfde effect bereiken.

Het probleem is echter dat het drinken van koffie op de lange termijn de cortisolhuishouding in de war schopt. Je lichaam maakt cortisol niet meer op een logisch schema aan, waardoor je je soms ineens zonder reden gestrest kan gaan voelen, of slaapproblemen kan krijgen. Te veel koffie op één dag kan ook gewoon direct voor een te hoge cortisolspiegel, en dus voor gevoelens van stress, zorgen.

Alcohol heeft ook een effect op je cortisolhuishouding, al is dit effect vaak wel minder heftig en minder direct. Vooral bij veelvuldig drankgebruik kan je echter toch echt veel stress gaan ervaren, ook omdat de kwaliteit van je slaap aanzienlijk slechter wordt als je te veel alcohol drinkt. Veel mensen drinken juist een “slaapmutsje” om makkelijker in slaap te vallen, maar dat verpest dus juist je slaap, waardoor je je minder uitgerust voelt en overdag meer stress ervaart.

Het beste kun je natuurlijk helemaal stoppen met het drinken van zowel alcohol als koffie, maar ik weet dat dat in de praktijk niet makkelijk is. Zowel alcohol als koffie zijn helemaal ingeburgerd in de samenleving, en je wordt vaak raar aangekeken als je niet ‘gezellig’ een biertje meedrinkt. Ook verslaving speelt natuurlijk een complicerende rol. Ik wil je daarom in ieder geval aanraden om zoveel mogelijk te minderen.

Tip 7: Praat met je huisarts

Dit is misschien een beetje een voor de hand liggende tip, maar ik wilde toch nog even benoemd hebben dat je huisarts je bepaalde dingen kan bieden die je niet uit een online artikel kan halen. Zo kan een huisarts bijvoorbeeld vaststellen dat stress het gevolg is van een stoornis die behandeling behoeft, of jou stressverlagende medicatie voorschrijven. Het kan dus zeker geen kwaad om eens een afspraak in te plannen bij de dokter!

Ontdek de effectieve methode om het vanavond al 30 minuten langer uit te houden

In de afgelopen 9 jaar heb ik duizenden mensen geholpen om hun problemen in de slaapkamer op te lossen.

Ik heb een baanbrekende methode ontwikkeld om af te rekenen met het uitstellen van je orgasme/zaadlozing. Je leert onder andere het volgende:

  • De grote fouten die de meeste mannen maken die leiden tot te snel klaarkomen
  • Praktische oefeningen om binnen no-time het langer uit te houden
  • Een wetenschappelijk bewezen methode om je vroegtijdige ejaculatie permanent te verbannen

In mijn methode geef ik de exacte stappen en specifieke instructies om vroegtijdige ejaculatie compleet te verbannen zonder middelen, pillen of andere kwakzalverij.

Klik op de link om meer te weten te komen over mijn methode:

Complete Ejaculatie Controle Risicovrij Uitproberen

Drs. Chris Coster

Drs. Chris Coster is seksuoloog, relatietherapeut, auteur en oprichter van tesnelklaarkomen.nl. In zijn carrière heeft hij vele mannen geholpen met vroegtijdige ejaculatie via zijn praktijk en ebook. Wil jij ook vroegtijdige ejaculatie aanpakken? Bekijk dan de effectieve Complete Ejaculatie Controle methode op completeejaculatiecontrole.nl.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *