Helpt Aftrekken Tegen Vroegtijdig Klaarkomen? 3 Alternatieven

Na erectiestoornissen is vroegtijdig klaarkomen waarschijnlijk wel het meest vervelende seksuele probleem dat je als man kan hebben. Niets is zo teleurstellend als een hete, geile vrijpartij die na enkele minuten of zelfs seconden alweer voorbij is, omdat jij je orgasme niet kon tegenhouden. Veel mannen zijn dan ook bereid om elke mogelijke oplossing voor dit probleem aan te grijpen, en dat snap ik persoonlijk zeer goed.

Eén zo’n mogelijke oplossing zou volgens sommigen aftrekken zijn. Sommige mensen beweren dat je vroegtijdig klaarkomen kan oplossen door simpelweg vaker te masturberen. Aangezien dit misschien een beetje te mooi klinkt om waar te zijn, snap ik best dat je hier misschien wat sceptisch over bent. Het is daarom terecht om jezelf de vraag te stellen: werkt dit wel echt? Dat is de vraag die ik in dit artikel beantwoord, aan de hand van de volgende punten:

  • Waarom zou aftrekken helpen tegen vroegtijdig klaarkomen?
  • Waarom aftrekken tegen vroegtijdig klaarkomen meestal toch niet helpt
  • Hoe kan ik vroegtijdig klaarkomen wél tegengaan? 3 alternatieven

Waarom zou aftrekken helpen tegen vroegtijdig klaarkomen?

Bij de meeste lichamelijke ongemakken is je eerste impuls natuurlijk niet om jezelf maar eens lekker te gaan aftrekken, omdat dit meestal niet echt iets zal doen om je problemen op te lossen. Aangezien er toch mensen zijn die zeggen dat masturbatie zou helpen tegen vroegtijdig klaarkomen, zullen ze dus wel een reden hebben om dit te beweren.

Dat is zo. Zij zeggen dat je in theorie minder snel klaarkomt als je vaker masturbeert. Dit zou komen doordat je door masturberen gewend raakt aan seksuele prikkels. Als je last hebt van vroegtijdig klaarkomen, dan zal je vast wel het moment herkennen dat deze prikkels je allemaal te veel worden, en je jouw orgasme niet langer kan tegenhouden.

“Het idee is niet zo gek: als je ergens aan went, wordt het minder spannend.”

Het idee is dat je deze prikkels als minder heftig zult ervaren, als je deze vaker ervaart. Door te masturberen raak je gewend aan de seksuele gevoelens rondom je penis die je ook tijdens de seks ervaart, waardoor je hier minder gevoelig voor zou worden, en het daarom dus ook langer vol zou moeten houden in bed.

Dit effect zou volgens sommigen nog sterker zijn, als je ook gebruik maakt van porno tijdens het masturberen. Hierdoor raak je namelijk ook gewend aan de audiovisuele prikkels die gepaard gaan met seks, ofwel de beelden en geluiden die erbij horen. Hierdoor zou je dus wat minder opgewonden moeten raken tijdens de seks, waardoor je minder snel klaarkomt.

Dit hele verhaal klinkt op zich logisch, en dus ben je misschien al wel geneigd om dit allemaal te geloven. Dat een verhaal in theorie lijkt te kloppen, wil echter nog niet zeggen dat het ook in de praktijk zo uitwerkt. Of dat zo is, dat zal ik hierna bespreken.

Waarom aftrekken tegen vroegtijdig klaarkomen meestal toch niet helpt

Toen jij voor het eerst hoorde dat masturbatie wel eens de oplossing voor je problemen met vroegtijdig klaarkomen zou zijn, voelde dit waarschijnlijk als een grote opluchting. Wanneer je de onderwerpen van dit artikel al hebt doorgekeken, dan weet je echter dat ik je helaas moet teleurstellen. In de meeste gevallen zal het niet helpen om jezelf af te trekken, als je hiermee wil bewerkstelligen dat je minder snel klaarkomt.

Laat ik daar wel bij zeggen dat het gaat om de meeste gevallen, en dat het dus niet om alle gevallen. Er zijn mannen die zweren bij deze methode, en gelet op de theoretische uitleg kan het best zo zijn dat jezelf aftrekken in sommige gevallen wel degelijk zal helpen (bijvoorbeeld aftrekken een uur voordat je seks hebt kan wel helpen, omdat de tweede keer in korte tijd klaarkomen bij veel mannen langer duurt). In verreweg de meeste gevallen zal dat echter niet zo zijn.

Dat heeft er alles mee te maken dat vroegtijdig klaarkomen altijd een onderliggende oorzaak heeft. Als je écht effectief met dit probleem wilt dealen, dan zal je het probleem moeten aanpakken bij de wortel, en dus die onderliggende oorzaak moeten oplossen.

Jezelf wat minder gevoelig maken door vaker te masturberen is hooguit symptoombestrijding, en wellicht dat je jouw probleem er íets minder heftig mee maakt, maar de kans is klein dat je ineens volledig genezen bent.

Bovendien kan het ook averechts werken om meer te gaan masturberen. Je kan van veel masturberen namelijk ook juist sneller klaarkomen. Dit klinkt misschien een beetje vreemd, maar als ik het uitleg, dan denk ik dat je het wel kunt begrijpen. Dit heeft er namelijk alles mee te maken dat je jouw hersenen bepaald gedrag aanleert als je masturbeert.

Als je vaker en vaker masturbeert, dan word je hier steeds efficiënter in. Voor je hersenen is het doel van elke seksuele activiteit namelijk primair klaarkomen, en als je jezelf dus “traint” in deze activiteit, dan zullen je hersenen steeds sneller klaarkomen, omdat ze denken dat dat je einddoel is, en meestal wil je het einddoel van een activiteit zo snel mogelijk bereiken.

“In de zoektocht naar een oplossing kan het zo zijn dat je het probleem alleen maar verergert.”

Hoewel er dus een kleine kans is dat aftrekken zal helpen tegen vroegtijdig klaarkomen, is er een grotere kans dat het juist het tegenovergestelde effect bereikt, en een nóg veel grotere kans dat het helemaal geen enkel effect heeft op hoe snel je klaarkomt. Als jij iets aan vroegtijdig klaarkomen wilt doen, zijn er dus betere opties dan simpelweg jezelf wat vaker aftrekken. Wat die opties precies zijn, zal ik hierna bespreken.

Let op, om direct de beste tips te ontdekken om vanavond al je ejaculatie uit te stellen, bekijk je het Complete Ejaculatie Controle ebook.

Hoe kan ik vroegtijdig klaarkomen wél tegengaan? 3 alternatieven

Hopelijk heb ik je er inmiddels van weten te overtuigen dat vaker gaan masturberen geen goede oplossing is voor vroegtijdig klaarkomen. Daarmee heb ik je natuurlijk nog niet dichterbij een échte oplossing voor je probleem gebracht. Daarom geef ik tot slot enkele alternatieve oplossingen om je probleem aan te pakken. Ik sta stil bij de volgende drie alternatieven:

  • Stop met drinken en roken
  • Train je bekkenbodemspier met Kegeloefeningen
  • Zorg voor minder stress in het dagelijks leven

Alternatief 1: Stop met drinken en roken

Dat alcohol en tabak niet bepaald goed zijn voor je lichamelijke gezondheid, is iets wat ik je vandaag de dag hopelijk niet meer hoef uit te leggen. Wat echter nog niet veel mensen weten, is dat ook seksuele problemen regelmatig worden veroorzaakt door roken en/of drinken. Zo kan het er bijvoorbeeld voor zorgen dat je vroegtijdig klaarkomt, en zouden drank en sigaretten dus best wel eens de oorzaak van jouw problemen kunnen zijn.

“Als je slecht voor je lichaam zorgt, dan moet je ook niet raar opkijken als het vervolgens niet goed werkt.”

Allereerst zal ik de effecten van roken bespreken. Er is meer dan genoeg wetenschappelijk bewijs dat roken ervoor zorgt dat je eerder klaarkomt, dus je hoeft mij niet op mijn blauwe ogen te geloven. Dit bleek bijvoorbeeld uit een onderzoek dat in Zwitserland is gedaan onder jongere mannen (bron). Als jonge mensen al sneller klaarkomen door alcohol en tabak, dan moet je er niet over nadenken wat het met oudere mensen doet!

Ook de effecten van alcohol zijn niet bepaald positief. Keer op keer blijft er uit wetenschappelijke studies komen dat drank funest is voor je vermogen om je orgasme uit te stellen. Uit één onderzoek bleek zelfs dat 72 procent van alle alcoholisten last had van seksuele problemen. Het ging om meerdere problemen, waaronder bijvoorbeeld ook erectiestoornissen, maar vroegtijdig klaarkomen kwam het vaakst voor (bron).

Als je dit alles zo leest, dan kan het je niet verbazen dat ik je aanraad om te stoppen met roken en drinken als je last hebt van vroegtijdig klaarkomen. Als je verslaafd bent aan één van deze middelen, dan kan dat natuurlijk heel erg lastig zijn, maar in dat geval raad ik je aan om de professionele begeleiding te zoeken die je nodig hebt. Uiteindelijk zal het namelijk de moeite meer dan waard zijn!

Alternatief 2: Train je bekkenbodemspier met Kegeloefeningen

Misschien kijk je een beetje raar op van deze tip, omdat de meeste mensen niet eens weten dat de bekkenbodemspier bestaat. Dit is echter wel het geval, en hij heeft een grote rol bij seksueel functioneren. Zo is het bewezen dat het trainen van je bekkenbodemspier ervoor kan zorgen dat je minder snel klaarkomt (bron). Een mooie bijkomstigheid is dat je hiermee ook je kans op erectiestoornissen kunt verminderen.

Je bekkenbodemspier, ook wel PC-spier genoemd, is niet al te lastig om te vinden. Als je namelijk ooit heel nodig je plas hebt moeten inhouden, dan heb je daar deze spier bij gebruikt. Door even te doen alsof je heel jouw plas probeert in te houden, voel je je PC-spier vanzelf aanspannen. Dit is eigenlijk de enige kennis die je nodig hebt om zogenaamde Kegeloefeningen te doen, en op die manier je bekkenbodemspier te trainen. Als je denkt dat Kegeloefeningen iets met kegels te maken hebben, dan heb je het mis; ze zijn simpelweg vernoemd naar de arts die deze oefeningen heeft bedacht, de Amerikaan Arnold Kegel.

Het uitvoeren van een Kegeloefening is erg gemakkelijk. Eigenlijk is een Kegeloefening niets anders dan het eventjes aangespannen houden van je bekkenbodemspier (alsof je je plas ophoudt dus), en het vervolgens weer ontspannen van die spier. Het lijkt me niet dat je hier erg veel moeilijkheden bij zal ervaren, dus je hebt weinig excuses om het niet gewoon een keertje uit te proberen.

“Het trainen van je bekkenbodemspier is bepaald geen kwestie van urenlang in de sportschool staan.”

Als je net begint met Kegeloefeningen, dan raad ik je aan om je bekkenbodemspier per oefening ongeveer 10 seconden aangespannen te houden, en ongeveer 10 Kegeloefeningen na elkaar te doen. Dit doe je vervolgens enkele keren per dag. Uiteraard zal je deze hoeveelheden na verloop van tijd wel wat omhoog moeten gooien, anders hoeft je PC-spier niet zo hard meer te werken, en wordt de oefening minder effectief.

Ik wil wel nog even gezegd hebben dat Kegeloefeningen, hoewel dus wetenschappelijk bewezen is dat ze erg goed werken, niet direct resultaat zullen opleveren. Het voordeel van Kegeloefeningen is dat ze een min of meer permanente oplossing vormen, maar je zal de resultaten pas zien op een iets langere termijn (enkele weken).

Alternatief 3: Zorg voor minder stress in het dagelijks leven

Omdat vroegtijdig klaarkomen in de eerste plaats een lichamelijk probleem is, denken veel mannen automatisch dat er ook wel een lichamelijke oorzaak aan ten grondslag ligt. Vaak is echter het tegendeel waar. Psychologische oorzaken komen in de praktijk een stuk vaker voor dan lichamelijke oorzaken. Vooral stress is een belangrijke veroorzaker van te vroeg klaarkomen (bron). Misschien denk je dat ik het hier vooral heb over stress die is verbonden aan je vroegtijdige klaarkomen, omdat dat iets is waar veel mannen met dat probleem mee te maken hebben; ze raken al gestrest als de seks begint, omdat ze bang zijn dat het weer snel klaar zal zijn. Dit soort stress kán best vroegtijdig klaarkomen veroorzaken, maar in dat kader is alle stress slecht, ook de meer “alledaagse stress” die je bijvoorbeeld ervaart op je werk.

“Eigenlijk is dit niet zo gek: als je gestrest bent, dan wil je zo snel mogelijk je taken afronden.”

Om die reden is het belangrijk om te zorgen voor minder stress in je leven (om meer redenen overigens, stress is sowieso erg ongezond voor je). Ik snap dat dat misschien makkelijker gezegd is dan gedaan, maar probeer bijvoorbeeld wat minder verantwoordelijkheden op je te nemen, en om af en toe echt even de tijd te nemen voor ontspanning (bijvoorbeeld sporten, een boek lezen of mediteren).

Wat betreft de stress die ik eerder noemde over je prestaties in bed kan ik je alleen maar aanraden om daar zo min mogelijk over proberen te denken. Het kan daarbij helpen om jezelf voor te houden dat je je partner altijd nog met je handen of je mond kunt bevredigen als je toch nog te snel klaarkomt, en dat dit dus niet het einde van de wereld is.

Ontdek de effectieve methode om het vanavond al 30 minuten langer uit te houden

In de afgelopen 9 jaar heb ik duizenden mensen geholpen om hun problemen in de slaapkamer op te lossen.

Ik heb een baanbrekende methode ontwikkeld om af te rekenen met het uitstellen van je orgasme/zaadlozing. Je leert onder andere het volgende:

  • De grote fouten die de meeste mannen maken die leiden tot te snel klaarkomen
  • Praktische oefeningen om binnen no-time het langer uit te houden
  • Een wetenschappelijk bewezen methode om je vroegtijdige ejaculatie permanent te verbannen

In mijn methode geef ik de exacte stappen en specifieke instructies om vroegtijdige ejaculatie compleet te verbannen zonder middelen, pillen of andere kwakzalverij.

Klik op de link om meer te weten te komen over mijn methode:

Complete Ejaculatie Controle Risicovrij Uitproberen

Drs. Chris Coster

Drs. Chris Coster is seksuoloog, relatietherapeut, auteur en oprichter van tesnelklaarkomen.nl. In zijn carrière heeft hij vele mannen geholpen met vroegtijdige ejaculatie via zijn praktijk en ebook. Wil jij ook vroegtijdige ejaculatie aanpakken? Bekijk dan de effectieve Complete Ejaculatie Controle methode op completeejaculatiecontrole.nl.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *