Orgasme Uitstellen? 6 Tips om Later Klaar te Komen

Vroegtijdig klaarkomen is een ontzettend vervelend probleem, waar helaas een groot aantal mannen in Nederland regelmatig mee te maken heeft. Je kan je vast wel voorstellen dat het geen goede invloed op je seksleven heeft als je steeds na een minuutje klaar bent. Daarnaast is dit ook iets waar veel mannen zich flink voor schamen, ook omdat ze hierdoor minder goed in staat zijn om hun partner te bevredigen.

Gelukkig zijn er een heleboel bewezen manieren om minder snel klaar te komen. Op het internet kun je een veel van die manieren vinden, maar er komt ook een hoop onzin voorbij. Als jij niet zeker weet welke tips je nou wel en niet kan geloven, dan helpt dit artikel je zeker verder! Ik geef je zes tips om later klaar te komen, en ik geef er meteen het wetenschappelijke bewijs bij. Het gaat om de volgende tips:

  • Doe Kegeloefeningen en train je PC-spier
  • Zorg dat je meer beweegt
  • Drink en rook minder
  • Zorg voor zo min mogelijk stress
  • Neem je tijd voor het voorspel
  • Maak gebruik van de start-stoptechniek

Tip 1: Doe Kegeloefeningen en train je PC-spier

Je PC-spier of bekkenbodemspier is een spier die van levensgroot belang is voor je seksuele functioneren. Ook als het gaat om het kunnen uitstellen van je orgasme, speelt deze spier een centrale rol. Het is namelijk uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat je door het trainen van deze spier je orgasme kunt uitstellen (bron). En dit is niet het enige waar het trainen van je PC-spier goed voor is! Je hebt hierdoor bijvoorbeeld ook een lagere kans op erectieproblemen.

De oefening die je kan gebruiken om je PC-spier te trainen, heten Kegeloefeningen. Dit is eigenlijk simpelweg het aanspannen van je PC-spier, het vervolgens even aangespannen houden van die spier, en het tot slot weer ontspannen ervan. Je weet misschien niet meteen waar die spier zit, maar het is de spier die je gebruikt voor het ophouden van je plas. Doe dus even alsof je je plas ophoudt, en je hebt vanzelf een Kegeloefening gedaan.

“Als je elke spier zo makkelijk kon trainen als je PC-spier, zag iedereen eruit als Arnold Schwarzenegger!”

Wanneer je voor het eerst Kegeloefeningen doet, raad ik je aan om er zo’n 10 per dag te doen. Doe deze wel op hetzelfde moment, vlak na elkaar. Ik zou je aanraden om de spier steeds tien seconden lang aangespannen te houden, maar als dat niet vol te houden is, dan kun je daar wel iets minder van maken. Sowieso geldt dat je dit meer of langer moet gaan doen als je merkt dat het amper moeite meer kost.

Op de lange termijn zul je hierdoor merken dat het steeds makkelijker wordt om je orgasme uit te stellen. Dit is echter niet iets wat je na een paar dagen al zult zien, en dat kan het in het begin lastig maken om het dagelijks doen van de oefeningen vol te houden. Hou jezelf daarom steeds voor dat je er in de toekomst veel profijt van zal hebben!

Tip 2: Zorg dat je meer beweegt

Als je last hebt van seksuele problemen, zoals vroegtijdig klaarkomen, dan is dat vast niet het enige wat er mis is. Vaak komt dit bijvoorbeeld doordat je over het algemeen een slechte lichamelijke gezondheid hebt. Seksueel functioneren is natuurlijk ook gewoon een aspect van je gezondheid, dus als je minder snel wilt klaarkomen, kan een betere gezondheid daarbij flink helpen.

Een goede manier om aan je lichamelijke gezondheid te werken, is natuurlijk door meer te gaan bewegen. Allereerst is dit het geval omdat sporten goed is voor je bloedsomloop. Je bloedsomloop is van cruciaal belang als het gaat om seksueel presteren in het algemeen, en de timing van je orgasme is daarop zeker geen uitzondering.

Daarnaast hangt vroegtijdig klaarkomen vaak ook samen met je conditie. Er wordt ook wel eens gesproken over seksueel uithoudingsvermogen als het gaat om hoe lang je het vol kunt houden in bed. Dat je het in bed niet erg lang zal volhouden als je niet langer dan een paar minuten achter elkaar kan hardlopen, klinkt dan niet eens zo gek.

“Als je het langer uithoudt op de loopband, hou je het ook langer vol in bed.”

Beweging is natuurlijk goed voor je gezondheid in het algemeen, en een betere gezondheid kan er op zichzelf al toe leiden dat je minder snel klaarkomt. Als je je echter specifiek wilt richten op je ejaculatieprobleem, dan zijn aerobics en cardio het meest effectief. Hiermee richt je je namelijk specifiek op je conditie en je bloedsomloop, twee dingen waarvan ik zojuist heb uitgelegd dat ze van groot belang zijn.

Tip 3: Drink en rook minder

Ik zal je vast niet hoeven te vertellen dat drinken en roken niet bepaald de meest gezonde dingen zijn die je kunt doen. De effecten van alcohol en tabak op je gezondheid zijn inmiddels bij iedereen bekend, dus daar zal ik niet al te erg over uitweiden. Ik zal me gaan richten op het effect dat alcohol en tabak kunnen hebben op vroegtijdig klaarkomen.

“Als je niet voor je lichaam zorgt, kan je lichaam ook niet voor jou zorgen.”

Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat zowel alcohol als tabak de veroorzaker kunnen zijn van vroegtijdig klaarkomen. Om maar te beginnen met alcohol: uit een bepaald onderzoek werden seksuele problemen vastgesteld onder maar liefst 70% van een groep alcoholisten (bron). Het probleem dat het vaakst werd gemeten? Juist, vroegtijdig klaarkomen. Ter vergelijking: als je kijkt naar de hele bevolking, heeft maar 20-30% van alle mannen last van vroegtijdig klaarkomen.

Ook wat betreft roken liegen de cijfers er bepaald niet om. Neem bijvoorbeeld een onderzoek onder jongeren, een groep die normaal erg weinig last heeft van seksuele problemen. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat rokende jongeren een flink hogere kans op vroegtijdig klaarkomen hadden (bron). Als je bedenkt dat oudere mannen sowieso al veel vaker last hebben van vroegtijdig klaarkomen, is dit een verontrustend gegeven.

Het zal je na dit alles niet verbazen dat ik je aan zou raden om helemaal te stoppen met roken en drinken, zeker als je al last hebt van vroegtijdig klaarkomen. Omdat ik ook wel snap dat dit voor velen erg lastig zal zijn, raad ik je in ieder geval aan om het tot een minimum te beperken. Zo nu en dan een biertje moet best kunnen, maar je moet dan wel de wilskracht hebben om het daar ook echt bij te houden.

Tip 4: Zorg voor zo min mogelijk stress

Ik heb eerder al aangegeven dat je lichamelijke gezondheid een belangrijke oorzaak kan zijn van vroegtijdig klaarkomen, maar het probleem kan ook juist geestelijk zijn. Sterker nog; er is een grotere kans dat er een psychologische oorzaak aan je probleem ten grondslag ligt dan een lichamelijke oorzaak! Eén van de belangrijkste veroorzakers van seksuele problemen, waaronder ook vroegtijdig klaarkomen, is stress (bron).

Alle stress kan ervoor zorgen dat je last krijgt van vroegtijdig klaarkomen. Het maakt wat dat betreft niet uit of die stress iets te maken heeft met je seksuele presteren. Ik kan me voorstellen dat je je, gezien je problemen, tijdens de stress al zorgen maakt over of je niet weer te snel zal klaarkomen. Stress over een deadline op je werk is echter precies even schadelijk.

“Hoe meer je je druk maakt om vroegtijdig klaarkomen, hoe eerder je klaarkomt.”

Ik raad je daarom aan om ervoor te zorgen dat je zo min mogelijk stress in je leven hebt. Dat zal in sommige gevallen niet heel makkelijk zijn, maar zelfs als je een erg drukke baan hebt, zijn er mogelijkheden. Vaak is het een kwestie van vaker nee zeggen en beter plannen, zodat dingen minder vaak aankomen op het laatste moment.

Wat ook goed kan helpen, is vaker een rustmoment pakken. Zet bijvoorbeeld tijdens je lunch écht even al het werk uit je hoofd, en denk niet na over de dingen die je zoveel stress bezorgen. Neem de tijd om gezellig een praatje te maken met collega’s (en niet over werk!). Meditatie kan ook enorm helpen voor sommige mannen. Stressverlagende medicatie is ook een optie, maar in verband met bijwerkingen zou ik dat echt alleen als laatste optie inzetten.

Tip 5: Neem je tijd voor het voorspel

Als mannen last hebben van vroegtijdig klaarkomen, dan heeft dat vaak tot gevolg dat ze minder aan voorspel doen. Ze hebben het idee dat de uiteindelijke penetratie nóg korten zal duren als ze al opgewonden zijn voordat ze daaraan beginnen. Dit is de reden dat ze liever zo snel mogelijk aan de penetratie beginnen, omdat het dan misschien íets langer zou duren.

Ik snap die gedachtegang best, maar dit is de verkeerde keuze. Op zichzelf is het voorspel natuurlijk gewoon onderdeel van de seks, en iets waar beide partijen erg van kunnen genieten. Als je al weet dat de penetratie niet al te lang zal duren, kun je hiervoor compenseren door langer aan voorspel te doen. Je kan langer van elkaar genieten op deze manier, ook als het je tijdens de penetratie niet lukt om je orgasme uit te stellen.

“Seks is veel meer dan even snel erin en eruit! Althans, goede seks dan.”

Er is echter nog een belangrijke reden waarom voorspel zo belangrijk is bij vroegtijdig klaarkomen. Hoewel het wetenschappelijke bewijs nog niet helemaal rond is, lijkt het zo te zijn dat je het langer volhoudt tijdens penetratie als je daarvoor langer aan voorspel hebt gedaan. Dit zou ermee te maken kunnen hebben dat mannen dan minder gestrest zijn. Dat minder stress leidt tot later klaarkomen, heb ik eerder in dit artikel al uitgelegd.

Door voorspel zal de seks dus bevredigender zijn en langer duren, om twee verschillende redenen. Het voorspel vormt een soort compensatie voor de penetratie die minder lang duurt, én voorspel kan ervoor zorgen dat je tijdens penetratie een stuk later klaarkomt.

Tip 6: Maak gebruik van de start-stoptechniek

In principe is later klaarkomen natuurlijk een soort vaardigheid. Voor deze vaardigheid geldt dan ook hetzelfde als voor alle andere vaardigheden; je wordt er beter in als je vaker oefent. Later klaarkomen kun je oefenen met de zogeheten start-stoptechniek. Deze houdt in dat je masturbeert tot je bijna klaarkomt, En dan direct stopt.

“Ook voor klaarkomen geldt: oefening baart kunst.”

Dit klinkt misschien niet al te moeilijk, maar het kan lastig zijn om het zogenaamde point of no return te herkennen. Dit is het punt waarop je je orgasme niet meer kunt tegenhouden. Als je zo effectief mogelijk gebruik wil maken van de start-stopmethode, moet je dit punt leren herkennen, en vlak ervoor stoppen met masturberen. Hoe dichter je tegen dit punt aan gaat zitten, hoe effectiever deze techniek is.

Door de start-stopmethode toe te passen, zal je ervoor zorgen dat je minder heftig reageert op seksuele prikkels. Je penis wordt minder gevoelig, en bovendien zullen je hersenen op een gegeven moment ook doorkrijgen wat je ze aan probeert te leren. Dit heeft tot gevolg dat je steeds later gaat klaarkomen naarmate je de start-stoptechniek langer toepast tijdens het masturberen.

De start-stoptechniek is dus een erg goede manier om jezelf aan te leren om later klaar te komen. Als je echter liever vanavond al langer van seks wilt genieten, kun je de start-stoptechniek ook tijdens de seks gebruiken. Het idee is hetzelfde: je hebt seks met je partner, en vlák voordat je je orgasme niet meer kan tegenhouden, stop je hier even mee. Je komt even tot rust (terwijl je je partner op andere wijzen bevredigt), en gaat daarna weer verder.

Dat waren ze dan, 6 onmisbare tips voor iedere man die graag hun orgasme willen uitstellen. Niet elke tip zal voor iedere man even goed werken, maar ik ben ervan overtuigd dat in dit artikel iets staat wat jou helpt. Ik wens je veel succes met het in de praktijk brengen van deze kennis, en natuurlijk vooral heel veel plezier!

Ontdek de meeste effectieve methode om vanavond al je erectieprobleem op te lossen

In de afgelopen 9 jaar heb ik duizenden mensen geholpen om hun problemen in de slaapkamer op te lossen.

Ik heb een baanbrekende methode ontwikkeld om af te rekenen met erectiestoornissen en erectieproblemen. Je leert onder andere het volgende:

  • De 10 belangrijkste oorzaken van erectiestoornissen
  • Praktische oefeningen om binnen no-time weer volle en harde erectie te krijgen
  • Hoe je je erectiestoornis voor eens en altijd uit je leven verbant

In mijn methode geef ik de exacte stappen en specifieke instructies om erectieproblemen compleet te verbannen zonder middelen, pillen of andere kwakzalverij.

Klik op de link om meer te weten te komen over mijn methode:

Complete Erectie Controle Risicovrij Uitproberen

Drs. Chris Coster

Drs. Chris Coster is seksuoloog, relatietherapeut, auteur en oprichter van tesnelklaarkomen.nl. In zijn carrière heeft hij vele mannen geholpen met vroegtijdige ejaculatie via zijn praktijk en ebook. Wil jij ook vroegtijdige ejaculatie aanpakken? Bekijk dan de effectieve Complete Ejaculatie Controle methode op completeejaculatiecontrole.nl.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *