3 Psychologische Oorzaken Van Te Snel Klaarkomen + 3 Mentale Oefeningen

Te snel klaarkomen is niet bepaald een pretje. Je bent nog maar net met iemand tussen de lakens gedoken of het feestje is met een zwak kreuntje alweer afgelopen. Het feit dat seks maar enkele minuten duurt is natuurlijk niet bepaald positief, om over de effecten op je zelfvertrouwen nog maar te zwijgen. Niet gek dus als je hier graag iets aan wilt doen!

Veel mannen lukt dit niet, omdat ze niet weten wat nou de achterliggende oorzaak van dit te vroege klaarkomen is. Het ontgaat hen vaak dat er wel eens psychologische grondslagen achter hun ejaculatieprobleem kunnen zitten. In dit artikel ga ik je hiermee helpen, door enkele psychologische oorzaken van te snel klaarkomen te noemen en hiervoor mentale oefeningen te geven!

Psychologische oorzaak 1: Stress

Een heel erg vaak voorkomende oorzaak van vroegtijdig klaarkomen is overmatige stress (bron). Dit kan stress over van alles zijn, en deze stress hoeft niet samen te hangen met je ejaculatieproblemen of met seks. Als er iets is waar jij je veel zorgen om maakt, zoals bijvoorbeeld die aankomende deadline op je werk, dan kan dat invloed hebben op je seksuele presteren.

Als je hier even over nadenkt, dan is dat eigenlijk helemaal niet zo raar. De emotionele component van seks is minstens even belangrijk als de fysieke; je krijgt soms immers ook een erectie van alleen maar gedachten. Het is dus logisch dat je er met je hoofd bij moet zijn tijdens de seks. Dit is natuurlijk niet het geval als je je zorgen niet uit je hoofd kunt zetten.

Als je hoofd niet naar seks staat, kun je dat ook niet van je lichaam verwachten.

Een theorie hierover is dat je lichaam de seks zo snel mogelijk wil afronden als je gestrest bent, omdat het denkt dat je in gevaar bent. Vroeger hadden mensen eigenlijk alleen stress als ze in direct gevaar waren, bijvoorbeeld door roofdieren. Je kon in zo’n geval de seks maar beter zo snel mogelijk afronden, zodat je op tijd met dit gevaar kan dealen.

Vroeger heeft vroegtijdig klaarkomen bij stress dus wellicht een functie gehad, maar vandaag de dag is dat niet meer zo. Nu is het alleen maar een vervelend bijeffect van de evolutie. Als je het weer langer wilt volhouden in bed, dan is het dus een goed idee om jouw stress te verminderen!

Mentale oefening 1: Meditatie

Stress is dus één van de meest voorkomende oorzaken van vroegtijdig klaarkomen. Gelukkig zijn er ook manieren om stress terug te dringen, waardoor je het weer langer vol kunt houden in bed. Meditatie is bijvoorbeeld een uitstekende manier om stress te verminderen (bron), wat je seksleven ten goede zal komen!

Er zijn verschillende vormen van meditatie. Over het algemeen komen ze erop neer dat je je hoofd leeg moet maken van gedachten en (vooral) zorgen. Het helpt hierbij om een comfortabele houding aan te nemen en ervoor te zorgen dat er weinig afleiding om je heen is. Je kunt je ogen sluiten om die afleiding nog wat verder te voorkomen.

Er is een reden dat verschillende culturen al eeuwenlang aan meditatie doen.

Je kan op ieder moment van de dag meditatie, maar je moet er wel even de tijd voor nemen. Je hoofd leegmaken doe je echt niet zomaar eventjes in een minuutje. Probeer ook niet heel agressief om aan helemáál niets te denken, want dat is natuurlijk niet mogelijk. Een ervaren persoon “bekijkt” elke gedachte die langskomt eventjes, en laat hem vervolgens weer gaan.

Als je eenmaal een beetje geoefend hebt, dan kun je meditatietechnieken ook tijdens de seks toepassen. Echte meditatie is het dan natuurlijk niet, maar je bent er wel in geoefend om onwelkome gedachten weg te duwen. Sowieso zul je door regelmatig mediteren merken dat je je minder zorgen maakt, wat al helpt om stress in het algemeen te verminderen!

Wanneer meditatie je niet direct lukt, dan zijn er veel websites, boeken en andere hulpmiddelen die je hierbij kunnen helpen. Een snel bezoekje aan Google zou je in principe alle informatie moeten geven die je nodig hebt. Naast meditatie is ook “mindfulness” een handige zoekterm. Specifiek deze vorm van meditatie is gebleken goed te werken tegen vroegtijdig klaarkomen.

Let op, om direct de beste tips te ontdekken om vanavond al je ejaculatie uit te stellen, bekijk je het Complete Ejaculatie Controle ebook.

Psychologische oorzaak 2: Faalangst in bed

Als je ooit last hebt gehad van faalangst, dan weet je dat dit je prestaties niet bepaald ten goede komt. Veel mensen hebben bijvoorbeeld faalangst als het aankomt op presentaties of examens. Hierdoor word je vaak zo zenuwachtig dat je je helemaal niet meer kan concentreren, waardoor het alleen nog maar slechter gaat.

Het zal je misschien niet verbazen dat dit ook geldt op het gebied van seks. Faalangst in bed is een vaak voorkomende oorzaak van te vroeg klaarkomen (en andere seksuele ongemakken, zoals erectieproblemen) (bron).

Als je in je hoofd al gelooft dat je het niet lang vol zal houden in bed, dan gaat dat ook zo uitkomen.

Een effect dat hier nog verder aan bijdraagt, is het zogeheten placebo-effect. Dit effect houdt in dat wanneer je denkt dat een bepaald fysiek effect zal optreden, dat dit dan ook daadwerkelijk zal gaan gebeuren. Als je dus gelooft dat je snel klaar zal gaan komen, dan gaat je lichaam dat als het ware ook geloven.

Bovendien treedt er bij faalangst tussen de lakens een zelfversterkend effect op. Als je faalangst hebt, dan kom je sneller klaar, wat vervolgens weer bijdraagt aan je faalangst. Zo kun je in een neerwaartse spiraal terechtkomen, waardoor je problemen alleen maar erger worden. Het heeft dus weinig zin om gewoon maar te hopen dat je probleem vanzelf verdwijnt.

Naast ejaculatieproblemen zorgt faalangst in bed er ook voor dat seks een stuk minder aangenaam is. Als angst de belangrijkste emotie is die jij voelt tijdens de seks, dan ben je uiteraard niet echt aan het genieten. Je faalangst aanpakken is dus cruciaal om weer van langdurige seks te kunnen genieten!

Mentale oefening 2: Positieve gedachten

Als ik je nu vertel dat positieve gedachten een oplossing kunnen vormen voor faalangst, dan ben je misschien een beetje sceptisch. Het is toch niet zo dat je je faalangst gewoon kan wegdenken, en dat je door de juiste dingen te denken ineens zomaar zelfvertrouwen hebt? Dit zal inderdaad niet van de ene op de andere dag lukken, maar het kan je uiteindelijk toch enorm helpen.

Begin door gewoon eens je positieve eigenschappen onder elkaar te zetten. Dit zal later de basis worden voor de oefening. Omdat het voor jou specifiek gaat om zelfvertrouwen in bed, is het goed om je op je seksuele kwaliteiten te richten. Wat denk je dat er aantrekkelijk is aan jou, en waar ben je goed in tussen de lakens?

Vraag het aan je partner

Misschien dat je het lastig vindt om positieve eigenschappen van jezelf op te noemen. Je hebt immers last van een gebrek aan zelfvertrouwen, dus jezelf prijzen is niet per se iets waar je goed in bent. Aarzel dan niet om eens aan je partner te vragen wat zij aantrekkelijk aan je vindt! Er zal toch een reden zijn dat ze oorspronkelijk op je gevallen is.

Door uit haar mond enige bevestiging te krijgen, zal het een stuk makkelijker zijn om je zelfvertrouwen weer op te bouwen.

Als het gaat om zelfvertrouwen, hechten we vaak meer waarde aan de mening van anderen dan aan die van onszelf.

Vervolgens ga je in je hoofd al je positieve eigenschappen langs, en overtuig je jezelf ervan dat deze eigenschappen je goed in bed maken. Dit kun je op een willekeurig moment van de dag doen, maar bijvoorbeeld ook tijdens de seks. Het kan ook tijdens het masturberen, als je wilt oefenen om minder snel klaar te komen.

Dit zal misschien geen structurele oplossing voor je faalangst zijn. Maar het kan je wel de tijdelijke boost geven die je op dat moment nodig hebt. Bovendien kan het er op de lange termijn wel degelijk voor zorgen dat je faalangst afneemt. Dit kan ik je echter niet garanderen, maar proberen kan geen kwaad!

Psychologische oorzaak 3: Relatieproblemen

Als er iets is wat je seksleven niet ten goede komt, dan zijn het natuurlijk wel relatieproblemen. Wat je echter misschien nog niet wist, is dat er ook een duidelijke relatie is tussen relatieproblemen en vroegtijdig klaarkomen. Zelfs als het dus weer eens tot een vrijpartij komt, zal deze waarschijnlijk maar van korte duur zijn.

Uiteraard veroorzaken relatieproblemen een vorm van stress (bron), en zoals ik eerder heb aangegeven kan stress op zichzelf al voor vroegtijdig klaarkomen zorgen. Er komen echter nog veel meer psychologische complicaties kijken bij relatieproblemen.

Zo kan er een zekere bewijsdrang ontstaan. Je wil laten zien dat je goed in bed bent, want misschien gaat het dan beter met jullie relatie. Dit kan weer tot faalangst leiden, wat op zichzelf ook weer slecht is.

Daarnaast voel je je gewoon minder op je gemak bij je partner als het niet goed gaat met je relatie. Dit ongemak kan je lichaam soms zo opvatten dat je zo snel mogelijk bij haar weg moet. Ook hierdoor kun je vroegtijdig klaarkomen, omdat je lichaam niks voelt voor langdurige seks.

Relatieproblemen zorgen voor een opeenstapeling van psychische problemen.

Bovendien treedt er bij relatieproblemen, net als bij faalangst, een zelfversterkend effect op. Doordat je relatieproblemen hebt, presteer je minder goed in bed. Daardoor zijn jij en je partner nog minder bevredigd dan eerst, en worden de relatieproblemen alleen maar erger. Hierdoor worden je ejaculatieproblemen ook weer erger, en zet de neerwaartse spiraal zich voort.

Daarnaast wil je relatieproblemen natuurlijk ook gewoon oplossen. Je wilt weer een relatie hebben waar je tevreden mee bent. Constant ruzie maken of elkaar continu negeren is voor niemand leuk, dus het is sowieso een goed idee om je relatie te verbeteren.

Mentale oefening 3: Put uit je herinneringen

Ik zal meteen maar zeggen dat ik geen mentale oefening heb die jouw relatieproblemen even snel gaat oplossen; daarvoor is dit gewoon een te ingewikkeld probleem. Hiervoor zul je echt het gesprek met elkaar aan moeten gaan, en misschien zelfs professionele hulp moeten inschakelen. Ik zal je daarom alleen een mentale oefening geven die het makkelijker maakt om je orgasme uit te stellen.

Als je problemen in bed worden veroorzaakt door problemen in je relatie, dan kan het helpen om in je hoofd terug te gaan in de tijd. Het loopt nu allemaal niet zo lekker tussen jou en je partner, maar er was een tijd dat dit anders was. In die tijd hield je het ook langer vol in bed. Door actief terug te denken aan die tijd, kun je jezelf vaak weer een beetje in die mindset verplaatsen.

Specifiek kun je denken aan de redenen dat je op je partner bent gevallen, waardoor je zal beseffen dat die redenen nog steeds aanwezig zijn. Je zal beseffen dat dit dezelfde persoon is met wie je lang geleden een relatie had die wél heel lekker liep. Er hoeft geen reden te zijn dat dit in de toekomst niet meer zo is. Dat kan een hoop rust geven in je hoofd, en je seksuele prestaties ten goede komen.

Ontdek de effectieve methode om het vanavond al 30 minuten langer uit te houden

In de afgelopen 9 jaar heb ik duizenden mensen geholpen om hun problemen in de slaapkamer op te lossen.

Ik heb een baanbrekende methode ontwikkeld om af te rekenen met het uitstellen van je orgasme/zaadlozing. Je leert onder andere het volgende:

  • De grote fouten die de meeste mannen maken die leiden tot te snel klaarkomen
  • Praktische oefeningen om binnen no-time het langer uit te houden
  • Een wetenschappelijk bewezen methode om je vroegtijdige ejaculatie permanent te verbannen

In mijn methode geef ik de exacte stappen en specifieke instructies om vroegtijdige ejaculatie compleet te verbannen zonder middelen, pillen of andere kwakzalverij.

Klik op de link om meer te weten te komen over mijn methode:

Complete Ejaculatie Controle Risicovrij Uitproberen

Drs. Chris Coster

Drs. Chris Coster is seksuoloog, relatietherapeut, auteur en oprichter van tesnelklaarkomen.nl. In zijn carrière heeft hij vele mannen geholpen met vroegtijdige ejaculatie via zijn praktijk en ebook. Wil jij ook vroegtijdige ejaculatie aanpakken? Bekijk dan de effectieve Complete Ejaculatie Controle methode op completeejaculatiecontrole.nl.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *